BEZUIDENHOUT DEELT MAAKT VLIEGENDE START

BEZUIDENHOUT DEELT MAAKT VLIEGENDE START

Taart! In Den Haag is alweer de vijfde buurtcoöperatie van DEEL een feit. Sinds 1 februari is het in Bezuidenhout ietsje minder vol op de parkeerplaatsen, én kun je maagdelijk witte elektrische deelauto’s zien schitteren in de wijk. DEEL belde met de kersverse buurtambassadeur Lauri de Boer over deze nieuwe groep enthousiastelingen die hun buurt een stukkie mooier willen maken. En ontdekte de bijnamen van hun nieuwe auto’s.

 

Met hoeveel buren en auto’s is Bezuidenhout DEELt gestart?

We zijn nu met 29 buren. Daar leasen we 3 elektrische auto’s voor: 1 Nissan Leaf en 2 Renault ZOE’s. En… we zijn aan het pionieren: we hebben een hybride auto van één van buren die meedoet in de Probeerperiode toegevoegd aan het wagenpark. Dat is hiervoor nog niet eerder gedaan bij DEEL. Deze auto wordt gebruikt als achtervang wanneer de andere bezet zijn.

 

En hoeveel auto’s zijn er weg uit jullie Haagse wèk?

Er verdwijnen 9 privéauto’s uit de straten van Bezuidenhout. Zes huishoudens zijn al zo enthousiast dat ze direct hun auto hebben weggedaan (verkocht of naar de sloop). Die weten al dat ze na de Probeerperiode lid willen worden van de buurtcoöperatie.

Binnenkort brengen we nog 3 auto’s naar een parkeergarage. De eigenaren kunnen na de Probeerperiode de auto’s weer terugkrijgen, maar ik hoop natuurlijk dat ze na deze 6 maanden proef lid worden van de buurtcoöperatie en hun eigen auto alsnog wegdoen.

 

Waarom doe jij mee met DEEL?

Ik wil heel graag dat ‘het’ deze kant opgaat in de wereld. Dat er meer ruimte is op straat. Dat de CO2 omlaaggaat. Dan moet je er niet alleen over schrijven – ik werk in de Mobility as a Service hoek – maar er ook aan meedoen. Hoewel het goedkoper is dan zelf een auto bezitten, vind ik het kostenaspect in elk geval minder belangrijk.

 

En waarom ben je buurtambassadeur geworden?

Eerst was Rick Dopmeijer buurtambassadeur. Ik heb hem gebeld of ik kon helpen. Dan moet je denken aan flyeren, op social media berichten posten, geïnteresseerden bellen en natuurlijk zoveel mogelijk buren enthousiast maken voor  DEEL en autodelen.

Toen Rick een huis buiten Den Haag kocht, kwam deze plek vrij. Normaliter zoek ik dit soort functies helemaal niet op, maar ik wilde juist wel eens wat buiten mijn comfortzone doen, en dit ging heel natuurlijk.

 

Hoe vind je het buurtambassadeurschap tot nu toe?

Ik vind het hartstikke leuk om te doen! Tot nu toe is alles op rolletjes gegaan. Maar we zijn ook pas net op weg. We gaan vast nog wel dingen tegenkomen, maar die pak ik met frisse moed aan!

 

Waarom leeft DEEL zo in Bezuidenhout?

Ik denk met stip op 1 vanwege de parkeerdruk. Die is hier heel hoog en mensen hebben daar echt genoeg van. Bovendien komt de Tweede Kamer hier tijdelijk naartoe en zal het aantal inwoners in de wijk de komende jaren bijna verdubbelen! Hoewel het met corona nu wel meevalt, wordt de druk hier binnenkort dus nóg hoger.

Daarnaast merk ik in de groep dat buren meedoen aan DEEL om meer aan duurzaamheid te kunnen bijdragen. En door het voordelige kostenplaatje natuurlijk. Wat ik ook zie is dat weinig mensen elkaar kennen, maar wel al een tijd in Bezuidenhout wonen en begaan zijn met de buurt. Dat heb je echt nodig om aan autodelen te beginnen.

 

Hoe bevalt de Probeerperiode tot nu toe?

Er is heel veel enthousiasme. In de Whatsapp-groep wordt veel gedeeld over de bijzonderheden van de auto’s. Onze wagens hebben zelfs namen gekregen! De Nissan Leaf heet Lief en de Toyota heet Wally (founder van DEEL heet Walter, red.).

De meeste mensen wisten niet veel van elektrisch rijden af. De beheerders van de auto’s – ook mensen uit onze groep – hebben daarom bij de start een lesje gegeven. Daar kwamen veel buren op af. En de autotip video’s van DEEL die je in je eigen tijd kunt bekijken zijn ook echt een uitkomst. Trouwens, ik kreeg net een app dat de ZOE in elk geval als een zonnetje rijdt!

 

Wat verwacht je van Bezuidenhout DEELt na de Probeerperiode?

Ik denk dat we na dit halfjaar nog veel potentie hebben om te groeien. Ik verwacht zelfs dat we 6 tot 8 elektrische auto’s kunnen gaan leasen, en zo dus veel meer benzineauto’s hier van de straten halen.

 

DEEL is er om ruimte te maken voor mooie dingen in je buurt. Wat zou je willen doen met de ruimte die vrijkomt in Bezuidenhout?

Stoepranden! En ik zou graag willen dat er echt parkeerplekken weggaan. De druk is nu zo hoog dat de parkeerplekken die vrijkomen (omdat we auto’s weghalen) ook zo weer opgevuld worden. Daarom zie je nu nog geen duidelijk resultaat.

Dus als we het voor elkaar krijgen dat die parkeerplaatsen uiteindelijk ook echt een andere bestemming krijgen, zoals een buurttuintje of een hinkelbaan, zou dat echt fantastisch zijn. Zo krijgen we in Bezuidenhout meer straatcultuur. Van die bankjes op de stoep waar je lekker in de zon met je buren op borrelt terwijl de kinderen buitenspelen. Dat lijkt me leuk!

 

Meer weten over Bezuidenhout DEELt?

DE 10 BELANGRIJKSTE DEEL MOMENTEN IN 2020

DE 10 BELANGRIJKSTE DEEL MOMENTEN IN 2020

Het einde van het jaar nadert. Tijd dus om de balans op te maken. In 2020 is er een hele hoop gebeurd bij DEEL. Veel hoge pieken, en een paar minder hoge. Lees gauw onze 10 belangrijkste momenten. 

1. De eerste buurtcoöperatie werd een feit.

De Haagse Bomenbuurt DEELt ging van een Probeerperiode naar een échte buurtcoöperatie in 2020. Deze leuke mensen waren de eerste groep buren die startten onder DEEL. Zij geloofden volledig in het concept en gíngen ervoor. Eerlijk is eerlijk: dat pionieren was natuurlijk niet zonder slag of stoot, maar daarom zijn we extra trots op deze buurtcoöperatie. Bekijk hier hun buurtpagina.

2. Onze missie ging viral.

Marco te Brömmelstroet is professor Urban Mobility, een influencer in zijn vakgebied en bekend van het boek ‘Het recht van de snelste’. Als híj́ iets post dan weet je wel dat het goed bekeken wordt. En dat gebeurde ook met onze animatie over onze missie: die ging op social de wereld rond en is meer dan 100.000 keer bekeken. Benieuwd waarom? Lees hier onze blog over de kracht van verbeelding.

3. Heestervalk: een samensmelting van buurten.

De Probeerperiode voor de Heestervalk DEELt is gestart. Deze groep bestaat uit de wijken  Heesterbuurt en Valkenboskwartier, die naast elkaar liggen en goed bij elkaar passen. Maurits Schut, de eerste buurtambassadeur van deze buurt én ambassadeur van DEEL, heeft ons hier heel erg bij geholpen. Benieuwd waarom hij deelt?

 4. Goed geoogst in de Vruchtenbuurt.

De Probeerperiode voor de Vruchtenbuurt DEELt begon tegelijkertijd met de Heestervalk. Deze 34 buren waren zó enthousiast over het concept niet huren maar delen, dat ze al eerder een zelfstandige buurtcoöperatie wilden worden (in plaats van de 6 maanden proberen vol te maken). Echt geweldig! Ontdek hier wie ze zijn.

 

5. DEEL werd echt DEEL.

We kregen een nieuwe website en smoel. We zijn herkenbaar geworden voor buren. Heb je toevallig ons hele leuke filmpje al gezien? Bekijk ‘m gauw hieronder (nog een keer)!

 

6. In Rotterdam lééft het.

In de Rotterdamse wijk de Landtong weten ze van DEEL. Daar is een hele leuke club mensen die al heel graag wil autodelen. We hebben keihard gewerkt in de stad van het ‘niet lullen maar poetsen’, maar we zijn daar helaas nog niet met genoeg buren om met 4 elektrische leaseauto’s te starten. Meer weten over de Probeerperiode? Ontdek het hier. 

7. We strijden keihard verder voor de vaste parkeerplek.

Ook is de vaste parkeerplek voor de DEEL auto’s in Den Haag nog steeds niet voor elkaar. Dat heeft te maken met een hoop regelgeving. Maar we hebben een paar geweldige ambassadeurs bij de gemeente die voor ons strijden, zoals beleidsmedewerker Diede Labots en natuurlijk de wethouder Robert van Asten! Heb je onze blog over de 3 doelen van de wethouder van Mobiliteit en Cultuur trouwens al gelezen? Bekijk ‘m hier.

8. We zijn genomineerd én hebben gewonnen.

Op de Dag van de Duurzaamheid (10 oktober) hebben we het groene lintje van Groen Links gekregen! Daar zijn we natuurlijk heel trots op. Lees hier waarom.
Ook zijn we genomineerd voor de Autodeel Award 2020, een initiatief van Natuur & Milieu samen met het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. #trots!

 

9. Een tool waar je wég van bent.

We hebben een nieuwe online Ritanalyse ontwikkeld waarbij je zó weet hoe voordelig je uit bent bij DEEL. (Nog) geen DEELnemer? Deze is ook gewoon leuk om te doen als je schieuwnierig bent!

Test hier de nieuwe Ritanalyse.

 

 

10. De DEELers.

Kijk, we doen het maar voor één ding: voor onze DEELers. Voor al die mensen die samen autodelen willen oppakken, die ruimte op straat willen maken voor mooie dingen, die voordelig en elektrisch willen rijden. Dat zijn er inmiddels meer dan 100 in Den Haag. En de volgende Probeerperiode voor een geweldige Haagse wijk staat alweer op de stoep: Bezuidenhout DEELt start in februari 2021!

Op naar volgend jaar dus! 🥳

 

 

Benieuwd hoe DEEL precies werkt?

3 DOELEN VAN DE WETHOUDER VAN MOBILITEIT & CULTUUR

3 DOELEN VAN DE WETHOUDER VAN MOBILITEIT & CULTUUR

LEVEN! Magazine Den Haag #45 is uit. Hierin vind je een mooi interview met “onze” wethouder Robert van Asten, die van Mobiliteit en Cultuur. Uit het artikel blijkt dat DEEL-oprichter Walter de Haagse Favoriet(e man) van Robert is. Maar waarom eigenlijk? Ontdek 3 doelen van de wethouder die ook onze doelen zijn…én waarin we slagen.

1. Minder auto’s op straat

Robert van Asten trof in Den Haag een stad vol auto’s en ziet veel mogelijkheden om daar verandering in te brengen. Wij ook. Er zijn veel te veel auto’s. En vaak staan ze 90% van de tijd geparkeerd. Zonde van de kostbare ruimte in de nauwe Haagse straatjes!

Maar hoe laat je die auto’s verdwijnen? Ons tovermiddel hiertegen is… ze weghalen uit de wijk. Ja, zo makkelijk is het. Kom je bij DEEL dan doe je je eigen auto de straat uit en deel je een aantal auto’s samen met je buren, zoals deze elektrische wagens.

Zo heb je al gauw met 25 huishoudens maar 5 auto’s. Dat scheelt een hoop (parkeer)ruimte. En omdat ze veel efficiënter worden gebruikt – dus veel minder stilstaan – is er vaak nog meer parkeerplek in de wijk. Zo profiteert iedereen in de buurt van DEEL!

Je hoeft natuurlijk niet meteen je auto weg te doen. Tijdens de Probeerperiode parkeren we ‘m veilig voor je in een garage van de gemeente en als je na 6 maanden niks anders meer zou willen dan het gemak van DEEL, dan zorg je ervoor dat ‘ie een andere eigenaar krijgt. Of naar de sloop gaat. 🙂

Benieuwd hoe het er uitziet, minder auto’s op straat? Bekijk hieronder ons filmpje i.s.m. de gemeente Den Haag.

 

2. Minder de auto gebruiken

De wethouder voor D66 ziet graag dat we voor kortere afstanden de fiets, de benenwagen of het OV gebruiken. En laat dat nou nét een effect van DEEL zijn: omdat je samen met je buren een aantal auto’s bezit, denk je beter na over of je de auto echt nodig hebt (of dat je ook met de fiets kunt bijvoorbeeld). 

Dit is overigens niet alleen iets dat we van mensen uit de buurtcoöperaties die we helpen opstarten horen. Dit zien we terug in de getallen. Zo moeten mensen voordat de DEELnemen eerst een ritanalyse doen (wanneer, hoelang en hoever ze de auto willen gebruiken). Op basis daarvan wordt hun maandelijkse voorschot berekend voor ’t gebruik. Vaak blijkt dat ze die veel te ruim inschatten, en dat DEELnemers dus bij de halfjaarlijkse verrekening geld terug krijgen!

 

3. Auto nodig? Dan een deelauto

“En als je echt een auto nodig hebt, kies dan voor een deelauto,” vertelt Robert in het interview. Dat vinden wij ook. Maar dat vínden we niet alleen: met inmiddels 4 buurtcoöperaties in de hofstad en nieuwe in andere wijken én verschillende steden als Utrecht, Rotterdam en Amsterdam fiksend, boksen we dat ook voor mekaar. Met écht delen. Dat betekent dat je dus niet een auto huurt – zoals vaak en onterecht wordt gezien als deelconcept – , maar zélf samen eigenaar bent. De juiste vorm daarvoor is in een buurtcoöperatie, die wij met jou helpen opzetten in je wijk.

 

We lezen in LEVEN! dat Robert van Asten gaat verhuizen naar de Bloemenbuurt. Leuk! Dan zal een DEEL Probeerperiode in die wijk vast niet lang op zich laten wachten! 😉 Benieuwd naar het hele interview met de wethouder van Mobiliteit & Cultuur? Bekijk deze hier.

 

Foto credits: Pascale van Reijn, LEVEN!