3 DOELEN VAN DE WETHOUDER VAN MOBILITEIT & CULTUUR

3 DOELEN VAN DE WETHOUDER VAN MOBILITEIT & CULTUUR

LEVEN! Magazine Den Haag #45 is uit. Hierin vind je een mooi interview met “onze” wethouder Robert van Asten, die van Mobiliteit en Cultuur. Uit het artikel blijkt dat DEEL-oprichter Walter de Haagse Favoriet(e man) van Robert is. Maar waarom eigenlijk? Ontdek 3 doelen van de wethouder die ook onze doelen zijn…én waarin we slagen.

1. Minder auto’s op straat

Robert van Asten trof in Den Haag een stad vol auto’s en ziet veel mogelijkheden om daar verandering in te brengen. Wij ook. Er zijn veel te veel auto’s. En vaak staan ze 90% van de tijd geparkeerd. Zonde van de kostbare ruimte in de nauwe Haagse straatjes!

Maar hoe laat je die auto’s verdwijnen? Ons tovermiddel hiertegen is… ze weghalen uit de wijk. Ja, zo makkelijk is het. Kom je bij DEEL dan doe je je eigen auto de straat uit en deel je een aantal auto’s samen met je buren, zoals deze elektrische wagens.

Zo heb je al gauw met 25 huishoudens maar 5 auto’s. Dat scheelt een hoop (parkeer)ruimte. En omdat ze veel efficiënter worden gebruikt – dus veel minder stilstaan – is er vaak nog meer parkeerplek in de wijk. Zo profiteert iedereen in de buurt van DEEL!

Je hoeft natuurlijk niet meteen je auto weg te doen. Tijdens de Probeerperiode parkeren we ‘m veilig voor je in een garage van de gemeente en als je na 6 maanden niks anders meer zou willen dan het gemak van DEEL, dan zorg je ervoor dat ‘ie een andere eigenaar krijgt. Of naar de sloop gaat. 🙂

Benieuwd hoe het er uitziet, minder auto’s op straat? Bekijk hieronder ons filmpje i.s.m. de gemeente Den Haag.

 

2. Minder de auto gebruiken

De wethouder voor D66 ziet graag dat we voor kortere afstanden de fiets, de benenwagen of het OV gebruiken. En laat dat nou nét een effect van DEEL zijn: omdat je samen met je buren een aantal auto’s bezit, denk je beter na over of je de auto echt nodig hebt (of dat je ook met de fiets kunt bijvoorbeeld). 

Dit is overigens niet alleen iets dat we van mensen uit de buurtcoöperaties die we helpen opstarten horen. Dit zien we terug in de getallen. Zo moeten mensen voordat de DEELnemen eerst een ritanalyse doen (wanneer, hoelang en hoever ze de auto willen gebruiken). Op basis daarvan wordt hun maandelijkse voorschot berekend voor ’t gebruik. Vaak blijkt dat ze die veel te ruim inschatten, en dat DEELnemers dus bij de halfjaarlijkse verrekening geld terug krijgen!

 

3. Auto nodig? Dan een deelauto

“En als je echt een auto nodig hebt, kies dan voor een deelauto,” vertelt Robert in het interview. Dat vinden wij ook. Maar dat vínden we niet alleen: met inmiddels 4 buurtcoöperaties in de hofstad en nieuwe in andere wijken én verschillende steden als Utrecht, Rotterdam en Amsterdam fiksend, boksen we dat ook voor mekaar. Met écht delen. Dat betekent dat je dus niet een auto huurt – zoals vaak en onterecht wordt gezien als deelconcept – , maar zélf samen eigenaar bent. De juiste vorm daarvoor is in een buurtcoöperatie, die wij met jou helpen opzetten in je wijk.

 

We lezen in LEVEN! dat Robert van Asten gaat verhuizen naar de Bloemenbuurt. Leuk! Dan zal een DEEL Probeerperiode in die wijk vast niet lang op zich laten wachten! 😉 Benieuwd naar het hele interview met de wethouder van Mobiliteit & Cultuur? Bekijk deze hier.

 

Foto credits: Pascale van Reijn, LEVEN!