.

Een auto die je meer niet dan wel gebruikt leek mij niet meer van deze tijd. Ik geloof in de deel- economie en dan is gedeeld vervoer de  makkelijkste stap om dat in de praktijk te  brengen. Goed voor de ruimte in de stad, mijn portemonnaie en het klimaat in willekeurige volgorde. En ook voor mijn conditie ,  want je gaat automatisch meer fietsen. 
 
De promotie folders van het initiatief in mijn wijk Bezuidenhout (gecombineerd met een zeer actief wijkbestuur dat zich inzet voor de leefbaarheid van de wijk), stimuleerde mij , en  een proefritje met uitleg van een van de initiatiefnemers gaf het laatste zetje. 
 
Het gebruik is zeer efficiënt met een goed werkende app zodat je op tijd je auto kan reserveren. Onze groeps app is ook handig om belangrijk nieuws met elkaar te delen en/of elkaar te helpen. En maandelijks krijg ik  een helder overzicht van gemaakte ritten/kosten .  In de praktijk blijkt iedereen nog bewustere vervoerskeuzes te maken (route, vervoersmiddel delen met anderen, trein of fiets nemen etc). Als bonus hebben we een actief bestuur met goede voorstellen en leuke bijeenkomsten in de wijk zodat iedereen zich betrokken en gehoord weet. 
Jet Halbertsma, Bezuidenhout DEELt

Onze oude auto kwam soms een week of meer niet van zijn plaats. Toch was ik benieuwd of DEEL bij ons zou passen, als gezin met 3 kinderen (leeftijden 7, 10 en 12). Met name omdat we ook regelmatig een ongepland ritje maken. Voor zowel voor geplande als last minute ritjes, werkt het heel goed. Dat is voor ons belangrijk.
 
Een bijkomend voorDEEL is, dat het concept past in wat we onze kinderen graag meegeven: aandacht voor duurzaamheid, contact met buurtgenoten, je spullen netjes achter laten en elkaar een beetje helpen waar nodig. Het voelt goed.
Familie de Vos - van Meer

Wij kwamen eind 2020 in aanraking met DEEL. Foldertje in de bus. We hadden onze gezinsauto in 2018 al weggedaan omdat we hem maar af en toe nodig hadden en het toch een kostenpost was van meer dan 3000 euro per jaar. Sindsdien gebruikten we Snappcar en Greenwheels als we een auto nodig hadden. DEEL leek ons wel wat: een paar elektrische auto’s verspreid in onze wijk (Bezuidenhout) neerzetten en die dan samen met andere gezinnen gebruiken en beheren. De kosten vonden we erg meevallen. Vanaf 1 februari 2021 deden we mee aan de ‘probeerperiode’ en dat beviel heel goed. Fijne auto’s, prima zicht op de kosten en – als onverwachte bonus – contact met een stuk of twintig heel leuke buurtgenoten! We hebben nu onze eigen coöperatie in het Bezuidenhout en daar ben zijn we heel trots op. Het is goed voor het milieu, goed voor de sociale cohesie in de wijk en goed voor ons.

Theo Postma en Earnie Oudejans

Hoi, ik ben Joris, en maak sinds februari 2020 gebruik van de Deel auto’s. Ik was altijd erg tevreden met m’n oude Volvo. Ok, onderhoud was soms fors, en afschrijving toch ook wel beetje, en APK, verzekering, wegenbelasting en benzine toch ook wel. Maar ja, ik telde dat nooit elk jaar op, dus zag het ook niet zo.

Toen de motor een beetje begon te ratelen stond ik voor de keus: weer zo’n tweedehands model, of meedoen aan een auto-deel project, waar ik toevallig door een collega op gewezen werd.

Even op de website gekeken, goed filmpje wel. Even concept doorgespit. Oh ja, je deelt met een groep een aantal nieuwe leaseauto’s. Ok, altijd nieuwe bakken, prima, minder zorgen. Maar hoe makkelijk is het gebruik nou echt? Oh ja, staan verspreid over de buurt, altijd wel een auto dichtbij je. Dat is fijn, want te ver lopen wil ik niet. Hoe gaat het gebruik dan? Oh ja, een slimme app, waar je reserveert, meteen ziet welke auto er vrij is, en je ontgrendeld de auto met die app. Das ook fijn.

Maar wat kost het me nou? Ah, gewoon een bedrag per maand als voorschot, dat achteraf per maand wordt verrekend met je werkelijke gebruik. Ok, klinkt goed. Maar wat kosten het nou echt per uur? Ah, tussen de 2,5 en 3,5 euro. Mmmm. Wat kostte die oude Volvo me nou ook alweer? Oh ja, inclusief onderhoud, alle andere lasten, benzine zo’n 2.500 tot 3.000 euro per jaar.

Ok, dat valt toch wel mee? Maar ik wil het wel echt met Deel kunnen vergelijken, dus hoeveel reed ik er nou echt in per maand? Wow, maar een paar uur. Misschien 10 tot 15 gemiddeld. Oei. Dat is dan wel een hoog bedrag per uur zeg, zo’n 20 euro per uur.

En wat zit er dan in die 2,5 tot 3,5 euro per uur bij Deel? Oh alles; de lease, de verzekering, de belasting, het onderhoud, de coöperatie-kosten, de brandstof. Alles. Hey, maar dan heb ik dus altijd een nieuwe auto tot m’n beschikking, en bespaar ik zo’n 1.700 per jaar.

Mag ik hem meenemen op vakantie? Nee, dat niet, ze blijven beschikbaar in de buurt. Maar wel voor een klein weekje weg. Ah dat is fijn. Laat een auto huren voor een langere periode nou net goedkoper zijn dan voor een paar dagen. Dat kost zo’n 650 euro voor twee weken, en dan jaag ik nog niet eens op goede deals. Dat gaat nog makkelijk uit het geld dat je bespaart, en dan houd je nog veel over.

Maar het gaat niet alleen om geld, trouwens (maar is wel fijn!). Want is er bij Deel wel altijd een auto beschikbaar? Ook daar is het gebruik op berekend. Ik heb tot nu toe nog nooit gehad dat er geen auto beschikbaar was. Ook niet op zaterdag als het regent. Maar als dat wel zo zou zijn, heeft Deel een deal met Greenwheels, en kan je dus met je abonnement ook een Greenwheels pakken. Ook goed geregeld.

Kortom, erg blij tevreden met Deel, en raad dit iedereen aan eigenlijk!

Joris van Soest

Senior Medewerker Vastgoed / Grondzaken, Gemeente Den Haag

Eigenlijk heb ik niets met auto’s. Voor mij is het meer een noodzakelijk kwaad. Als buurt klusser kan ik vrijwel alles met de bakfiets doen. Maar soms is het handig een even een auto te kunnen gebruiken. Auto’s delen doe ik al jaren. Nu zich de kans voordoet om elektrische auto’s te delen in een buurtcoöperatie ben ik helemaal enthousiast. Minder blik op de weg, minder luchtverontreiniging en minder herrie! Zo wordt de stad weer van mensen i.p.v. voor automobilisten.

Arie Visser

Klusser voor senioren, Arie Visser klust

Een paar jaar geleden verhuisden we vanuit een dorp in Brabant met twee auto’s naar Den Haag. Al heel snel deden we de eerste weg, want een auto in de stad bleek helemaal niet handig. De andere auto stond ook dagen en soms weken stil. Toen kwam het filmpje van DEEL voorbij over hoe onze straat eruit zou gaan zien met minder auto’s. Meer plek voor bloemen, speelruimte en gezellige terrasjes!
We waren direct enthousiast, al deed het wel even zeer om onze trouwe V70 naar de sloop te brengen. Nu maken we al een half jaar gebruik van de deelauto’s en voelt het als een bevrijding om geen eigen auto meer te hebben!

Vera Holland

Textielkunstenaar

Uit je eigen blik
Na  een auto van de zaak, kies ik voor een deelauto van de buurt.
Ik heb tientallen jaren gewerkt in de technologische industrie waar dure machines dag en nacht werken.
Dat gold niet bepaald voor mijn  “auto van de zaak”; die staan nl. meer stil dan dan dat hij met mij aan het werk was.
Ik ben blij met de elektrische deelauto in de Vruchtenbuurt. Veel aan het werk, dicht in de buurt en makkelijk in gebruik.
De deelauto is bovendien goed voor het milieu en voor mijn portemonnee.
Ook waardevol om de buurt zo een mooiere  aan-blik te geven.
Willie Berentsen

Bestuurder Sterk op Stroom

Al jaren maak ik me hard voor de stad met de DebatMobiel. Op een groene kar, op een parkeerplaats, gaan we het gesprek aan met bewoners over mogelijke andere invulling voor de straat dan alleen maar geparkeerde auto’s. Wat als we nou eens onze auto’s gaan delen en de overgebleven ruimte gebruiken voor groen, ontmoeten, spelen en wat er wel niet allemaal mogelijk is. Maar ik merk dat het opgeven van je eigen auto lastig is. Ook voor mij.
MAAAAAR sinds kort doen wij mee met de try-out. Onze eigen auto in een parkeergarage en wij rijden in de DEEL-auto. Het bevalt ons goed.
De auto staat vlakbij, geen parkeerplek meer zoeken en we rijden voor het eerst in een nieuwe auto en dan ook nog elektrisch. Ik geloof erin dat we met zijn allen met minder moeten gaan doen. Deze deel-mogelijkheid biedt de optie om een auto te delen zonder dat je er in levenskwaliteit op achteruit gaat. Ik zou juist zeggen vooruit omdat er meer ruimte op straat komt en ik een nieuwe groep kennissen heb in mijn (deel)omgeving waar ik dan weer heerlijk een kopje koffie mee zou kunnen drinken op die vrijgekomen plekken! 🙂  

Eline Keus

Stedenbouwkundige (MUrb) en Landschapsontwerper, OASE stedenbouw en landschap

DEEL kan voor heel veel autobezitters een welkome uitkomst zijn. Zoals we een stukje strand niet hoeven te bezitten om erop te liggen, zo hoef je een auto ook niet te bezitten om erin te rijden. Anno nu is mobiliteit op zoveel manieren op te lossen dat een eigen auto overbodig is geworden. De doelen van deelnemers aan DEEL lopen uiteen: de een is het beu om elk jaar de APK-keuring en reparaties te betalen, een ander merkt op dat veel auto’s meer geparkeerd staan dan dat ze rijden. En anderen hebben zelfs plannen om onze woonstraten anders in te richten zonder onze mobiliteit op te geven. Deze DEELnemers zien kansen. Leuke kansen.

Marijn van Rijsewijk

Stemacteur, Frise Voices