DIJKRIJDERS
de bewoners van Nieuwendam en Schellingwoude gaan autodelen!
Stel je voor…
een buurt en dijk met een kwart van het aantal auto’s wat er nu staat.
Stel je voor…
een aanzienlijke verlaging van je jaarlijkse autokosten.
Stel je voor…
elektrisch rijden voor iedereen binnen handbereik.
En stel je voor dat je dit samen met je buurtgenoten mogelijk kunt maken.
Vanaf 1 januari 2025 starten wij, DijkRijders, een proef van zes maanden met het delen van elektrische auto’s. Samen met enthousiaste buurtbewoners in Nieuwendam en Schellingwoude gaan we voor minder auto’s, lagere kosten en een schoner milieu.
Spreekt je dit aan? Dit is je kans! Dankzij subsidies van Europa en de gemeente Amsterdam is deze proef extra aantrekkelijk. Na zes maanden beslis je zelf of je doorgaat.
Delen is voordeliger en duurzamer. Doe mee en zet samen met ons een stap richting een groenere buurt!

HOE WERKT AUTODELEN?
Elke maand betaal je een voorschot dat is gebaseerd op jouw eigen inschatting van het aantal kilometers dat je gaat rijden. Je reserveert eenvoudig een auto via een app. Aan het einde van de maand krijg je een overzicht van je werkelijke verbruik.
App
Iedere deelnemer kan een auto vastleggen in een app. Je reserveert een auto voor zo lang als je wilt. De auto’s zitten vol met handigheidjes en meettechnieken. De auto registreert wie rijdt, hoe lang en hoe ver. Aan het eind van de maand is duidelijk wat een deelnemer verbruikt heeft.
Lease auto’s
We werken met nieuwe elektrische leaseauto’s. Onderhoud en verzekering zijn collectief geregeld.
Misgrijpen
Uit ervaring met andere initiatieven van DEEL blijkt dat er vrijwel nooit een tekort aan auto’s is. Bovendien kun je, als het toch een keer nodig is, altijd een commerciële deelauto (MyWheels, Greenwheels) gebruiken en die kosten declareren. En hoe meer gezinnen meedoen, hoe meer auto’s er beschikbaar zijn. Misgrijpen bestaat dus niet!
Laadpalen
Je laadt de auto’s op bij palen in je eigen buurt, onderweg of op het werk. Bij voorkeur niet langs de autosnelweg- dit is vaak 3 x zo duur. Er zijn genoeg laadpalen in Schellingwoude en Nieuwendam. Als we besluiten na de proefperiode door te gaan, dan kunnen we eigen laadpalen aanvragen bij de gemeente Amsterdam.
Verzekering
We zijn verzekerd via een coöperatieve verzekering.
Bestuurders
Huishoudens worden lid van de coöperatie. Een huishouden kan meerdere bestuurders hebben. Voor meerderjarige en zelfs uitwonende kinderen betekent dit dus dat ze kunnen meedoen, zonder dat zij zelf ook nog eens een voorschot betalen.
Betaald parkeren
Indien betaald parkeren wordt ingevoerd is er een specifieke vergunning voor dit type deelauto.
Vakantie
Met de deelauto kun je ook op vakantie. Sterker nog, het is juist goed om ze voor vakanties te gebruiken: een auto die rijdt is een auto die zichzelf terugverdient. Op vakantie duur? Niet met een elektrische deelauto, de km/prijs is lager dan fossiel. En bij langdurig gebruik wordt de kilometerprijs steeds lager. Hoeveel lager? Dat spreek je met elkaar af.
ONZE AMBASSADEURS

Robert van der Kolk
Ambassadeur

Hein Brekelmans
Ambassadeur

Erwin Daalhuisen
Ambassadeur

David van Rossem
Ambassadeur

Mark de Vos
Ambassadeur

Arthur van der Welle
Ambassadeur
KOM IN CONTACT
Overweeg je om mee te delen? Neem contact op en ontdek:
Mocht je na het lezen van deze informatie nog vragen hebben dan kun je bij onderstaande Dijkrijders terecht. We vertellen je er graag meer over. Bel of app ons of bel aan!
Erwin Sch’dijk 225 (06) 51 33 71 51 | David Meerpad 7 (06) 22 40 33 57 | Robert Sch’dijk 372 F (06) 24 45 60 22 |
Hein Liergouw 20 (06) 16 01 40 00 | Arthur Nw’dijk 181 | Tessa Nw’dijk 233 |
Mark Nw’dijk 114 | Beatrijs Nw’dijk 237 | Esther Nw’dijk 77 |
Gjalt Nw’dijk 64 |
Inschatting van de kosten
Wat kost het autodelen nou echt? Dit is een vraag die iedereen stelt. Er is geen precies antwoord op te geven, maar het onderstaande helpt je om een goede indruk te krijgen.
- Iedereen onderschat de werkelijke kosten van het hebben van een eigen auto. Er zijn veel verborgen kosten (die ene reparatie van twee jaar geleden, de afschrijving op de aanschaf, de vaste maandelijkse betaling voor verzekering of wegenbelasting, etc).
- Alleen als je alle werkelijke kosten zo goed mogelijk op een rijtje zet, kom je tot een goede vergelijking. Want je denkt misschien “dat autodelen is duurder dan ik dacht”, maar als je je werkelijke autokosten ernaast zet, dan vallen die bijna altijd hoger uit.
- Gebruik de tool van NIBUD of ANWB voor de best mogelijke schatting van de werkelijke kosten van je huidige auto.
- DEEL is altijd goedkoper dan het rijden van een middenklasser. Dit kan oplopen tot wel honderden euro’s per maand
Voorbeelden van gemiddelde tarieven:
Type auto | Per uur | Per km |
B2 (bijvoorbeeld Renault ZOE) | € 2,60 | € 0,26 |
B3 (bijvoorbeeld Renault Megane) | € 2,80 | € 0,28 |
B4 (bijvoorbeeld Kia e-Niro) | € 3,00 | € 0,30 |
C: kleine fossiele auto (externe huur) | € 2,60 | € 0,26 |
D: grote fossiel auto (externe huur) | € 3,50 | € 0,35 |
- Deze tarieven zijn inclusief alle kosten (brandstof, schoonmaak, ja, echt alles!) en ongeveer 30% lager dan wat je aan bedrijven als Greenwheels betaalt.
- Uiteindelijk betaal je voor je werkelijke gebruik. Je betaalt een voorschot, wat je zelf bepaalt obv je te verwachten gebruik, en je werkelijk verbruik wordt daarmee verrekend. Dus net als met je energievoorschot en eindafrekening.
- Voor het slagen van de proef is het van belang dat je de deelauto gebruikt in plaats van je eigen auto. Alleen dan kun je zelf ervaren hoe het autodelen werkt en of het voor je werkt.
KOM JE ERBIJ?
