NIJMEGEN-OOST
gaat autodelen!
Droom jij ook weleens…
- dat Nijmegen-Oost niet meer volstaat met auto’s die 95% van de tijd niet gebruikt worden?
- dat jij alleen betaalt voor de ritten die je maakt (wat je al snel meer dan 30% van de kosten bespaart)?
- dat je die ritjes maakt in een gloednieuwe elektrische auto?
Drie keer ja? Dan hebben we goed nieuws!
Vanaf april 2025 kan het allemaal in Nijmegen-Oost. We starten dan namelijk met onze eigen autodeelcoöperatie! We beginnen met een probeerperiode van 6 maanden. En als dat bevalt, pakken we door en richten we onze eigen coöperatie op.
Onze doelen: minder auto’s, lagere kosten, een schoner milieu en nóg meer buurtverbinding!
Begin december stond ons initiatief in De Gelderlander. Lees het hele artikel hieronder door erop te klikken.
Eind december stonden we opnieuw in de Gelderlander: ‘28 huishoudens gaan in 5 auto’s rijden: autodelen in Nijmegen-Oost gaat van start‘
HOE WERKT AUTODELEN?
Hoe werkt auto’s delen in een coöperatie?
Een onafhankelijke buurtcoöperatie heeft een bestuur en een ledenraad en least zelf auto’s. Wij starten vanaf 1 april 2025 eerst met een probeerperiode van zes maanden. In die 6 maanden zullen we er samen met onze deelnemende huishoudens achterkomen wat voor ons werkt en wat niet.
De auto’s die we in de probeerperiode gebruiken, worden door DEEL geleaset (en nog niet door onszelf). Daarna starten we (hopelijk) een zelfstandige buurtcoöperatie. Voor het slagen van de proef is het van belang dat deelnemers de deelauto gebruiken in plaats van hun eigen auto. Alleen dan kun je zelf ervaren hoe het autodelen (voor jou) werkt.
Wat kost dat?
Autorijden kost geld. Best wel veel geld. Dat heb je wellicht niet door als je een auto op de oprit hebt staan. Maar als je alle (verborgen) kosten bij elkaar optelt, kom je bij een eigen elektrische auto op een gemiddeld bedrag per kilometer van 76 cent per kilometer en voor een benzineauto 68 cent per kilometer. Wij rekenen met onze coöperatie met een gemiddelde van 48 cent per kilometer.
Elke maand betaal je een voorschot dat is gebaseerd op jouw eigen inschatting van het aantal kilometers dat je gaat rijden; onderhoud en verzekering zijn collectief geregeld. Aan het einde van iedere maand krijg je een overzicht van je werkelijke verbruik. Alleen daar betaal je voor. Elk halfjaar wordt je voorschot verrekend met je daadwerkelijk gebruik, net als met je energie gebeurt.
Ons kostenverdeelmodel
Insteek van onze op te richten autodeelcoöperatie is dat er genoeg kilometers gereden (=betaald) worden om de kosten voor ‘onze’ auto’s op te kunnen brengen. Want: elke maand worden er kosten gemaakt die wij als groep met elkaar moeten opbrengen.
Deze kosten bestaan uit een variabel deel en een vast deel:
- Het variabele deel bestaat onder andere uit de kosten voor het opladen van de auto’s en het onderhoud.
- Het vaste deel bestaat uit de kosten die je ook maakt als de auto de hele maand stil zou staan. Denk aan het leasecontract, de APK-keuring, de verzekering en bijvoorbeeld de kosten voor de DEEL-hardware en -software. Dit vaste deel omvat iets minder dan de helft van de kosten.
Om de kosten per kilometer en per uur zo laag mogelijk te houden, is het belangrijk dat we onze auto’s veel en efficiënt gaan gebruiken. Want hoe intensiever de auto wordt gebruikt, hoe meer mensen bijdragen aan het vaste deel en hoe lager de kosten per kilometer en per uur.
De 48 cent die wij per gereden kilometer aanhouden is gebaseerd op de gemiddelde kosten per kilometer van honderden deelnemers van andere DEEL-coöperaties.
Wil je jouw huidige kosten vergelijken met die 48 cent? Bereken dan jouw autokosten op deze pagina op anwb.nl.
In onderstaand overzicht vind je de uitgangspunten voor de kostenverdeling waar we in de probeerperiode mee gaan starten. We overwegen om – naast de Kona en de Inster – ook nog te starten met één grotere auto.
Rijden met de Hyundai Inster
Rijden met de Inster kost € 2,80 per uur, met een maximum van € 28 (= 10 uur) per etmaal. Bij meer dan 50 betaalde uren in een maand gaat het tarief na het passeren van de 50 uur naar een derde van dat bedrag, namelijk €0,93 per uur.
Rijden met de Inster kost € 0,28 per kilometer. Rijd je meer dan 500 km in een maand, dan betaal je voor elke volgende km na het passeren van de 500 km-grens de helft van het tarief, dus € 0,14 per km.
Rijden met de Kona
Rijden met de Kona kost € 3,00 per uur, met een maximum van € 30 (= 10 uur) per etmaal. Bij meer dan 50 betaalde uren in een maand, gaat het tarief na het passeren van de 50 uur naar een derde van dat bedrag, namelijk €1,00 per uur.
Rijden met de Kona kost € 0,30 per kilometer. Rijd je meer dan 500 km in een maand, dan betaal je voor elke volgende km na het passeren van de 500 km-grens de helft van het tarief, dus € 0,15 per km.
Dit kostenverdeelmodel is opgesteld in samenwerking met DEEL, dat ervaring heeft opgedaan bij 13 eerder opgezette autodeelcoöperaties. Als we enkele maanden aan de slag zijn, weten we of de verdeelsleutel ook in de praktijk werkt. Na 6 maanden kunnen we die dan aanpassen.
Contributie
We hanteren per huishouden tijdens de probeerperiode een contributie per maand van € 25,00. Met deze vaste bijdrage delen we een deel van de vaste lasten samen. Wanneer we onze eigen coöperatie op gaan richten, bepalen we samen de contributie. Hoe hoger de contributie, hoe lager de kosten per kilometer en per uur zijn.
Waar staan de auto’s?
Waar de auto’s precies komen te staan, moeten we nog bepalen. Daarbij houden we natuurlijk rekening met de huisadressen van onze deelnemers en de beschikbaarheid van laadpalen.
App
Iedere deelnemer kan een auto vastleggen in een app. Je reserveert een auto voor zo lang als je wilt. In de auto zit een ‘kastje’ dat registreert wie er rijdt, hoe lang en hoe ver. Aan het eind van de maand is daardoor duidelijk wat een deelnemer verbruikt heeft.
Grijp ik nooit mis?
Uit de ervaringen van andere DEEL-coöperaties blijkt dat er vrijwel nooit een tekort aan auto’s is. Bovendien kun je, als het toch een keer nodig is, altijd een commerciële deelauto gebruiken en die kosten declareren. Misgrijpen bestaat dus niet.
Laadpalen
Je laadt de auto’s op bij palen in je eigen buurt, onderweg of op het werk. Als we besluiten na de proefperiode door te gaan, dan kunnen we eigen laadpalen aanvragen bij de gemeente Nijmegen.
Bestuurders
Huishoudens worden lid van de coöperatie. Een huishouden kan meerdere bestuurders hebben. Voor meerderjarige en zelfs uitwonende kinderen betekent dit dus dat ze kunnen meedoen, zonder dat zij zelf ook nog eens een voorschot betalen.
Op vakantie?
Met onze deelauto’s kun je ook op vakantie. Sterker nog: het is juist goed om ze voor vakanties te gebruiken. Een auto die rijdt, is een auto die zichzelf terugverdient.
Heb je nog vragen?
Eind januari 2025 beantwoordde Walter alle vragen die Nijmeegse geïnteresseerden nog hadden. Bekijk het hieronder terug. Toch nog vragen? Stuur dan een mail naar nijmegenoostdeelt@gmail.com.
ONZE AMBASSADEURS IN NIJMEGEN-OOST

Joris van Meel
Ambassadeur

Hans Tegels
Ambassadeur
KOM JE ERBIJ?
