Afgelopen vrijdag testte Walter Dresscher de Carver, een voertuig dat lijkt op een bromfiets én een auto. En daar werd ‘ie heel blij van. Waarom? Ontdek zijn bevindingen.
Uiterlijk
Het is natuurlijk smaak, maar ik vind de Carver een aantrekkelijk voertuig. Met de maatvoering van de verschillende onderdelen zoals de kleine wielen en de ruime rondingen loopt het apparaat het risico een beetje lomp over te komen, maar dit is niet zo. De elegante Carver straalt sportiviteit uit zónder agressie, iets wat je niet van alle sportieve voertuigen kunt zeggen.
Zitcomfort
Ik ben 1 meter 90, dus word ik niet zo blij van een theater- of vliegtuigstoel (alhoewel ik in de 2e stoel wel weer mag zitten en in de 1e nog niet in deze vreemde tijden). Bij elektrische voertuigen was mijn ervaring niet anders: vaak zit je te laag of te rechtop. In de Carver zit ik héérlijk. Ik wilde er dan ook niet uit, zoals wel het geval is na een voorstelling of vlucht.
Zicht
Goed, die 1 meter 90 dus: die zorgt er regelmatig voor dat ik met mijn hoofd tegen het dak naar links of rechts moet kijken. Deze uitdaging heb ik niet in de Carver. Ik heb goed zicht op mijn omgeving. Bovendien voelen de smalle randen en transparantie hier veilig aan, in tegenstelling tot een paar andere elektrische voertuigen waarin ik heb gereden.
Droog!
Dit is natuurlijk een van de grooste voordelen van de Carver ten opzichte van de motor, bromfiets en fiets: je zit droog! #nooitmeereenregenpak
Ruimte
De bovenstaande voordelen gaan over de ervaring van de gebruiker. Een voertuig heeft echter ook invloed op de mensen in je omgeving. En juist daar heeft de Carver impact: in de ruimte waar hij niet is.
De Carver is 2 x zo klein als een kleine auto: slechts 2,9m2. Voor je beeldvorming: de Volkswagen UP!, een zeer compacte auto, neemt 5,9m2 in beslag. Met name voor het parkeren scheelt dat natuurlijk enorm, want zo kunnen er 2 Carvers op 1 parkeerplek.
Ook op straat is de impact van de Carver op de andere gebruikers van de openbare ruimte een stuk geringer dan die van een auto. Ik zie dit voertuig dus met name als alternatief voor een auto, waar je vaak in je eentje 3 of 4 lege stoelen mee vervoert.
Potentie
Niets dan voordelen eigenlijk. Maar de belangrijkste reden waarom ik de Carver graag dit land zie veroveren is door de potentie. Want al rijdend realiseerde ik me hoe groot de weg is voor een ritje die je vaak alleen maakt. Om me heen zag ik vooral mede weggebruikers in auto’s zitten. Soms met z’n tweeën, maar vaak alleen. Doodzonde van de ruimte. De Carver laat zien dat er een beter alternatief is.
Conclusie
Ik ben erg enthousiast over de Carver omdat ‘ie me inspireert na te denken over een mooie stad waar mobiliteit veel minder ruimte inneemt. En veel minder lawaai maakt. De Carver laat zien dat het anders kan, dat we niet gevangen hoeven te zijn in onze veel te grote, zware en dure auto’s die met name anderen die er geen gebruik van maken tot last zijn. Wat mij betreft: ruim baan door de Carver!
Ok, eerlijk is eerlijk. Ik heb ondervonden dat de Carver één nadeel heeft: iedereen staat je echt heel stom aan te kijken. 😉
Benieuwd hoe je een Carver kunt delen met je buren?