GROEIEN EN DOORONTWIKKELEN MET ONZEAUTO

GROEIEN EN DOORONTWIKKELEN MET ONZEAUTO

Boven deze blog geen nette gelikte foto. Maar gewoon een foto van vrolijke mensen! Mensen zoals jij en ik. Mensen zoals jouw buren.

Deze maand zijn er 2 nieuwe DEEL groepen gestart. In Scheveningen worden de surfplanken massaal op gloednieuwe Meganes gebonden en in Amsterdam zijn de pioniers op het Centrumeiland naast hun woningen ook hun mobiliteit zelf aan het invullen. De sfeer is opperbest in deze druilerige en wat donkere maand. Want juist in deze donkere tijden is het fijn om te weten dat je buren voor je klaar staan en dat je in jouw eigen wijk samen het verschil kan maken. 

OnzeAuto.

We willen graag onze belangrijkste partner in deze blog even flink in het zonnetje zetten. Wij zijn namelijk geen makkelijke partner. We hebben allerlei principes en we willen ons als burgers overal mee bemoeien. Wij hebben niet de budgetten om enorm te investeren in groei en ons op LinkedIn te laten promoten door adviseurs en gemeenten. Wij moeten wijk voor wijk, mens voor mens, werken aan onze visie. Aan een wereld waar we mensen niet altijd benaderen als consumenten die mobiliteit “gebruiken”. Een wereld waarin niet alles in het leven een product is met een financiële transactie. Een wereld waar mensen die het minder breed hebben ook kunnen kiezen voor het delen van voertuigen. Waar mensen worden gestimuleerd om zorg te dragen in plaats van alle zorg uit te besteden. In dit geval de zorg voor de voertuigen en de leefomgeving. 

Onafhankelijk

Met DEEL willen wij mensen leren hoe ze zelf hun eigen mobiliteit vorm kunnen geven en zo onafhankelijk kunnen zijn van partijen die willen dat ze zoveel mogelijk gaan rijden omdat daar het geld mee wordt verdient. 

Kortom, een moeilijke partner zijn we…

Alle voordelen zijn voor jullie!

En het mooie aan die visie is dat het voor onze leden alleen maar voordelen oplevert! In vergelijking tot alle andere aanbieders van voertuigen in de stad is het met jullie eigen coöperatie altijd goedkoper (behalve als jullie alleen maar Porsches willen delen), hebben jullie de voertuigen die jullie zelf hebben uitgekozen en bepaal je met de groep zelf hoe je de kosten verdeelt. En moet je een keer ergens heen gebracht worden omdat je een gebroken voet hebt? Dan durf ik te wedden dat je een buur vindt die jou ophaalt en thuisbrengt. OnzeAuto deelt deze visie en helpt ons deze realiteit te maken. Daarom zijn we zo blij zijn met ze! 

Deze maand hebben we voor de 2 nieuwe groepen een nieuwe app in gebruik genomen. Dit draait als een zonnetje en we krijgen er in de komende periode allerlei mooie opties bij. Heel veel dank aan OnzeAuto voor jullie steun, jullie flexibiliteit en jullie onvermoeibare energie om te blijven bewegen in de dynamische wereld van de deelmobiliteit! 

Gefeliciteerd!

En natuurlijk: DeelCentrum en Scheveningen DEELt gefeliciteerd met jullie coöperatieve start! Wij staan voorlopig (bijna) 24 uur per dag voor jullie klaar om jullie op (de) weg te helpen. 

EEN ODE AAN DE CARVER (SPOILER: VOORDEEL IS RUIMTE)

EEN ODE AAN DE CARVER (SPOILER: VOORDEEL IS RUIMTE)

Afgelopen vrijdag testte Walter Dresscher de Carver, een voertuig dat lijkt op een bromfiets én een auto. En daar werd ‘ie heel blij van. Waarom? Ontdek zijn bevindingen.

Uiterlijk

Het is natuurlijk smaak, maar ik vind de Carver een aantrekkelijk voertuig. Met de maatvoering van de verschillende onderdelen zoals de kleine wielen en de ruime rondingen loopt het apparaat het risico een beetje lomp over te komen, maar dit is niet zo. De elegante Carver straalt sportiviteit uit zónder agressie, iets wat je niet van alle  sportieve voertuigen kunt zeggen.

 

Zitcomfort 

Ik ben 1 meter 90, dus word ik niet zo blij van een theater- of vliegtuigstoel (alhoewel ik in de 2e stoel wel weer mag zitten en in de 1e nog niet in deze vreemde tijden). Bij elektrische voertuigen was mijn ervaring niet anders: vaak zit je te laag of te rechtop. In de Carver zit ik héérlijk. Ik wilde er dan ook niet uit, zoals wel het geval is na een voorstelling of vlucht. 

 

Zicht

Goed, die 1 meter 90 dus: die zorgt er regelmatig voor dat ik met mijn hoofd tegen het dak naar links of rechts moet kijken. Deze uitdaging heb ik niet in de Carver. Ik heb goed zicht op mijn omgeving. Bovendien voelen de smalle randen en transparantie hier veilig aan, in tegenstelling tot een paar andere elektrische voertuigen waarin ik heb gereden.

 

Droog!

Dit is natuurlijk een van de grooste voordelen van de Carver ten opzichte van de motor, bromfiets en fiets: je zit droog! #nooitmeereenregenpak

 

Ruimte

De bovenstaande voordelen gaan over de ervaring van de gebruiker. Een voertuig heeft echter ook invloed op de mensen in je omgeving. En juist daar heeft de Carver impact: in de ruimte waar hij niet is.

De Carver is 2 x zo klein als een kleine auto: slechts 2,9m2. Voor je beeldvorming: de Volkswagen UP!, een zeer compacte auto, neemt 5,9m2 in beslag. Met name voor het parkeren scheelt dat natuurlijk enorm, want zo kunnen er 2 Carvers op 1 parkeerplek.

Ook op straat is de impact van de Carver op de andere gebruikers van de openbare ruimte een stuk geringer dan die van een auto. Ik zie dit voertuig dus met name als alternatief voor een auto, waar je vaak in je eentje 3 of 4 lege stoelen mee vervoert.

Potentie

Niets dan voordelen eigenlijk. Maar de belangrijkste reden waarom ik de Carver graag dit land zie veroveren is door de potentie. Want al rijdend realiseerde ik me hoe groot de weg is voor een ritje die je vaak alleen maakt. Om me heen zag ik vooral mede weggebruikers in auto’s zitten. Soms met z’n tweeën, maar vaak alleen. Doodzonde van de ruimte. De Carver laat zien dat er een beter alternatief is.

Conclusie

Ik ben erg enthousiast over de Carver omdat ‘ie me inspireert na te denken over een mooie stad waar mobiliteit veel minder ruimte inneemt. En veel minder lawaai maakt. De Carver laat zien dat het anders kan, dat we niet gevangen hoeven te zijn in onze veel te grote, zware en dure auto’s die met name anderen die er geen gebruik van maken tot last zijn. Wat mij betreft: ruim baan door de Carver!

Ok, eerlijk is eerlijk. Ik heb ondervonden dat de Carver één nadeel heeft: iedereen staat je echt heel stom aan te kijken. 😉

 

Benieuwd hoe je een Carver kunt delen met je buren?