EEN DEELAUTO IN DE ZOMERVAKANTIE

EEN DEELAUTO IN DE ZOMERVAKANTIE

Wat doen DEELers met hun elektrische deelauto’s in de zomer? We vroegen het aan Hans, nét lid van de Heestervalk DEELt, die zijn allereerste ervaring met een elektrische rijden en de gezellige groepsapp heeft opgepend en een foto van zijn stralende Femke maakte.

Zal ik mij eerst maar eens even voorstellen dan. Ik ben Hans, 61 jaar en sinds vorige week gestart met mijn halfjaarlijkse proeftermijn bij DEEL. Ik had nog geen ervaring met elektrisch rijden dus hoppa gelijk maar het diepe in… 

Na een uitstekende introductie door buurtambassadeur Eline Keus, alle benodigde formulieren ingevuld, doorgenomen en m’n eerste betaling gedaan, ging ik op vrijdagmorgen op het geleende vouwfietsje op weg naar de Cederstraat waar de VW e-UP zou staan. Daar aangekomen met de app op mijn telefoon de auto ontgrendeld en nu maar eens even uitzoeken hoe gaat de stekker los. Dat was wel even puzzelen, maar na ondersteuning via de groepsapp is het dan toch gelukt. De vouwfiets in de achterbak gedaan en hoppa op naar huis waar ik de spullenboel ging inladen voor een proef-weekend op een camping in Zeeland. 

Alles paste keuring in het autootje en het elektrisch rijden is een bijzondere en prettige ervaring. Op de snelweg heb ik nog wel even moeten wennen aan het “Lane Control”, een eigenwijs iets wat soms iets anders wil dan ik maar ook dit bleek een prettige ondersteuning bij het autorijden op de snelweg. Je wordt je wel beter bewust om je richtingaanwijzer bij het veranderen van rijstrook wat actiever te gebruiken omdat dan Lane Control heel even wordt uitgezet. Waar ik ook wel aan moet wennen is dat bij elektrisch rijden je slecht of niet hoorbaar bent voor de andere verkeersdeelnemers wat er weer voor zorgt dat je zelf meer allert anticipeert. 

Aangekomen op de camping in Hoek hebben we alles opgezet, zijn een hapje gaan eten en uiteraard de auto bijgeladen en heerlijk ons bedje ingedoken.
Ik kon mij werkelijk niet voorstellen dat er geen USB laadpunt in de auto zou zitten en in alle hoekjes en gaatjes gezocht. Toch maar even (weer) hulp gezocht via de groepsapp en Walter bracht met zijn antwoord de oplossing. Tussen de opklikbare telefoonhouder zit inderdaad het USB oplaadpunt. Op die plek…………, die had ik werkelijk zelfstandig nooit gevonden. 

De volgende dag zijn we eerst de markt gaan bezoeken in IJzendijke die slecht uit 4 kraampjes bestond. Toen zijn we maar even doorgereden naar Axel waar gelukkig een markt was die veel groter was met veel meer kraampjes. In de middag naar mijn zoon in Terneuzen gereden en daar een heerlijke barbeque verzorgd en tijdens dit bezoek de auto weer volgeladen. Bijtijds weer naar de camping in Hoek gereden waar wij ons tentje weer zijn ingekropen want de volgende dag stond een mooie rit langs de kust in de planning met een bezoek aan de schitterende stad Brugge. Ik had alles goed berekend met de werkelijk nog af te leggen kilometers en het aantal te verwachten kilometers volgens de meter in de auto. 

Na in Brugge nog een stadsrondvaart te hebben gedaan in een geweldig restaurant terechtgekomen en daar een werkelijk fantastische Côte De Os te hebben geconsumeerd zijn wij terug gaan rijden naar Nederland. Veel slecht weer gehad met giga regenbuien maar het autootje hield zich uitstekend. 

Steeds dichter bij Den Haag komende bleek het aantal aangegeven kilometers met het werkelijke nog te rijden aantal kilometers toch niet met elkaar overeen te komen waardoor we bij het benzinestations vlak voor de afslag Den Haag-Zuid, toch nog even een kopje koffie moesten nemen en daar de VW e-UP aan de snellader moesten hangen. Dus ook deze nieuwe ervaring hebben we kunnen bijschrijven.

Kort samengevat een uitstekende eerste kennismaking die zeker tot een vervolg gaat leiden en ook de groepsapp zijn nut heeft bewezen! 🙂 

REVIEW VAN JORIS VAN SOEST

REVIEW VAN JORIS VAN SOEST

Joris van Soest, blije buur uit de Bomenbuurt DEELt, schreef over DEEL een review waar we erg om moesten lachen. Dus die delen we graag met je! 🙂

Hoi, ik ben Joris, en maak sinds februari 2020 gebruik van de Deel auto’s. Ik was altijd erg tevreden met m’n oude Volvo. Ok, onderhoud was soms fors, en afschrijving toch ook wel beetje, en APK, verzekering, wegenbelasting en benzine toch ook wel. Maar ja, ik telde dat nooit elk jaar op, dus zag het ook niet zo.

Toen de motor een beetje begon te ratelen stond ik voor de keus: weer zo’n tweedehands model, of meedoen aan een auto-deel project, waar ik toevallig door een collega op gewezen werd.

Even op de website gekeken, goed filmpje wel. Even concept doorgespit. Oh ja, je deelt met een groep een aantal nieuwe leaseauto’s. Ok, altijd nieuwe bakken, prima, minder zorgen. Maar hoe makkelijk is het gebruik nou echt? Oh ja, staan verspreid over de buurt, altijd wel een auto dichtbij je. Dat is fijn, want te ver lopen wil ik niet. Hoe gaat het gebruik dan? Oh ja, een slimme app, waar je reserveert, meteen ziet welke auto er vrij is, en je ontgrendeld de auto met die app. Das ook fijn.

Maar wat kosten het me nou? Ah, gewoon een bedrag per maand als voorschot, dat achteraf per maand wordt verrekend met je werkelijke gebruik. Ok, klinkt goed. Maar wat kosten het nou echt per uur? Ah, tussen de 2,5 en 3,5 euro. Mmmm. Wat kostte die oude Volvo me nou ook alweer? Oh ja, inclusief onderhoud, alle andere lasten, benzine zo’n 2.500 tot 3.000 euro per jaar.

Ok, dat valt toch wel mee? Maar ik wil het wel echt met Deel kunnen vergelijken, dus hoeveel reed ik er nou echt in per maand? Wow, maar een paar uur. Misschien 10 tot 15 gemiddeld. Oei. Dat is dan wel een hoog bedrag per uur zeg, zo’n 20 euro per uur.

En wat zit er dan in die 2,5 tot 3,5 euro per uur bij Deel? Oh alles; de lease, de verzekering, de belasting, het onderhoud, de coöperatie-kosten, de brandstof. Alles. Hey, maar dan heb ik dus altijd een nieuwe auto tot m’n beschikking, en bespaar ik zo’n 1.700 per jaar.

Mag ik hem meenemen op vakantie? Nee, dat niet, ze blijven beschikbaar in de buurt. Maar wel voor een weekje weg. Ah dat is fijn. Laat een auto huren voor een langere periode nou net goedkoper zijn dan voor een paar dagen. Dat kost zo’n 650 euro voor twee weken, en dan jaag ik nog niet eens op goede deals. Dat gaat nog makkelijk uit het geld dat je bespaart, en dan houd je nog veel over.

Maar het gaat niet alleen om geld, trouwens (maar is wel fijn!). Want is er bij Deel wel altijd een auto beschikbaar? Ook daar is het gebruik op berekend. Ik heb tot nu toe nog nooit gehad dat er geen auto beschikbaar was. Ook niet op zaterdag als het regent. Maar als dat wel zo zou zijn, heeft Deel een deal met Greenwheels, en kan je dus met je abonnement ook een Greenwheels pakken. Ook goed geregeld.

Kortom, erg blij tevreden met Deel, en raad dit iedereen aan eigenlijk!