OOK IN DE HAAGSE VOGELWIJK KUN JE GAAN AUTODELEN

OOK IN DE HAAGSE VOGELWIJK KUN JE GAAN AUTODELEN

De Vogelwijk in Den Haag is een mooie, groene wijk, met voor ieder huis wel een auto – en vaak zelfs twee. Maar ook in deze wijk vol autoliefhebbers is het binnenkort mogelijk auto’s met buren te delen. Enthousiaste ambassadeurs uit de Vogelwijk hebben de samenwerking gezocht met de buren van Bloemenbuurt DEELt, en dat is gelukt.

Op een levendige online informatieavond bleken er al een mooi aantal geïnteresseerden en dus kunnen we echt van start: binnenkort is er dus een coöperatie Bloemenbuurt-Vogelwijk DEELt, en kunnen Vogelwijkers de eerste deelauto in hun wijk verwachten.

Voor potentiële autodelers in de Vogelwijk is dit heel prettig: niet de rompslomp van een nieuwe coöperatie oprichten, maar een vliegende start kunnen maken met hulp van de buren. En het scheelt ook meteen in de recent ingevoerde parkeerkosten, die begin dit jaar voor veel onrust zorgden.

Maar ook de DEELers uit de Bloemenbuurt hebben een voordeel: hoe meer huishoudens meedoen, hoe meer auto’s de coöperatie kan leasen, hoe lager de tarieven en hoe kleiner de kans op misgrijpen. Een heuse win-win dus.

Woon je in de Vogelwijk, en lijkt het je interessant om auto’s met je buren te delen? Fijn! Mail ons: deelautovogelwijk@gmail.com.

SLIM LAADPLEIN IN DE VRUCHTENBUURT

SLIM LAADPLEIN IN DE VRUCHTENBUURT

DE VRUCHTENBUURT 

Parkeerdruk in de Vruchtenbuurt is extreem hoog. Leden van Vruchtenbuurt DEELt gingen in daarover gesprek met buurtbewoners. Dat deden ze op de plek waar een ‘Slim Laadplein’ moet komen.

Het Slim Laadplein is een project waarin de energie-coöperatie ‘Sterk op Stroom’ , de Gemeente Den Haag en Vruchtenbuurt DEELt samen werken. De bedoeling is deelauto’s op te laden met – zoveel mogelijk – in de wijk opgewerkte stroom. Een buurtbatterij zal daarbij ook een rol spelen. In het filmpje zie je eerst een aantal fragmenten uit gesprekken met de buurtbewoners en daarna een uitleg over het laadplein.

IN AMSTERDAM START EEN NIEUWE COÖPERATIE

IN AMSTERDAM START EEN NIEUWE COÖPERATIE

DE DIJKRIJDERS 

Ik ben super blij en enthousiast om aan te kondigen dat ik een van de ambassadeurs en gebruikers ga zijn van De Dijkrijders, de autodeelcoöperatie van de Nieuwendammerdijk en de Schellingwouderdijk! Hoe gaaf is het om een deel van onze straat terug te geven aan onze kinderen en andere buurtbewoners? Dit initiatief zorgt niet alleen voor meer ruimte, maar versterkt ook de sociale cohesie in onze buurt.

Daarnaast is autodelen via De Dijkrijders een veel duurzamere én slimmere keuze. Want laten we eerlijk zijn, in eigendom hebben van een auto is eigenlijk oliedom. De meeste auto’s staan het grootste deel van de tijd stil en nemen onnodig ruimte in. Waarom zou je betalen voor bezit, als je net zo makkelijk en voordeliger kunt betalen voor gebruik? Door samen gebruik te maken van elektrische auto’s verminderen we niet alleen onze CO2-uitstoot aanzienlijk, maar besparen we ook kosten. Het is leuker, duurzamer én goedkoper. Het is een stap richting een schonere en groenere toekomst waar we allemaal baat bij hebben.

Samen met mijn zoon van negen kijk ik er enorm naar uit om te laten zien dat dit écht werkt. En dit is nog maar het begin! De volgende stap zou namelijk de buurtbatterij kunnen zijn, wanneer de salderingsregeling wordt opgeheven. Zo kunnen we op een slimme manier onze eigen opgewekte energie opslaan en gebruiken. Maar eerst gaan we auto’s delen en wie weet daarna energie.

Laten we samen laten zien dat we het verschil kunnen maken en dat autodelen de toekomst is. Wij hebben er zin in, hopelijk jullie ook!

Met enthousiaste groet,

Hein (en Jan)
De DijkRijders

EEN DEELAUTO IN DE ZOMERVAKANTIE

EEN DEELAUTO IN DE ZOMERVAKANTIE

Wat doen DEELers met hun elektrische deelauto’s in de zomer? We vroegen het aan Hans, nét lid van de Heestervalk DEELt, die zijn allereerste ervaring met een elektrische rijden en de gezellige groepsapp heeft opgepend en een foto van zijn stralende Femke maakte.

Zal ik mij eerst maar eens even voorstellen dan. Ik ben Hans, 61 jaar en sinds vorige week gestart met mijn halfjaarlijkse proeftermijn bij DEEL. Ik had nog geen ervaring met elektrisch rijden dus hoppa gelijk maar het diepe in… 

Na een uitstekende introductie door buurtambassadeur Eline Keus, alle benodigde formulieren ingevuld, doorgenomen en m’n eerste betaling gedaan, ging ik op vrijdagmorgen op het geleende vouwfietsje op weg naar de Cederstraat waar de VW e-UP zou staan. Daar aangekomen met de app op mijn telefoon de auto ontgrendeld en nu maar eens even uitzoeken hoe gaat de stekker los. Dat was wel even puzzelen, maar na ondersteuning via de groepsapp is het dan toch gelukt. De vouwfiets in de achterbak gedaan en hoppa op naar huis waar ik de spullenboel ging inladen voor een proef-weekend op een camping in Zeeland. 

Alles paste keuring in het autootje en het elektrisch rijden is een bijzondere en prettige ervaring. Op de snelweg heb ik nog wel even moeten wennen aan het “Lane Control”, een eigenwijs iets wat soms iets anders wil dan ik maar ook dit bleek een prettige ondersteuning bij het autorijden op de snelweg. Je wordt je wel beter bewust om je richtingaanwijzer bij het veranderen van rijstrook wat actiever te gebruiken omdat dan Lane Control heel even wordt uitgezet. Waar ik ook wel aan moet wennen is dat bij elektrisch rijden je slecht of niet hoorbaar bent voor de andere verkeersdeelnemers wat er weer voor zorgt dat je zelf meer allert anticipeert. 

Aangekomen op de camping in Hoek hebben we alles opgezet, zijn een hapje gaan eten en uiteraard de auto bijgeladen en heerlijk ons bedje ingedoken.
Ik kon mij werkelijk niet voorstellen dat er geen USB laadpunt in de auto zou zitten en in alle hoekjes en gaatjes gezocht. Toch maar even (weer) hulp gezocht via de groepsapp en Walter bracht met zijn antwoord de oplossing. Tussen de opklikbare telefoonhouder zit inderdaad het USB oplaadpunt. Op die plek…………, die had ik werkelijk zelfstandig nooit gevonden. 

De volgende dag zijn we eerst de markt gaan bezoeken in IJzendijke die slecht uit 4 kraampjes bestond. Toen zijn we maar even doorgereden naar Axel waar gelukkig een markt was die veel groter was met veel meer kraampjes. In de middag naar mijn zoon in Terneuzen gereden en daar een heerlijke barbeque verzorgd en tijdens dit bezoek de auto weer volgeladen. Bijtijds weer naar de camping in Hoek gereden waar wij ons tentje weer zijn ingekropen want de volgende dag stond een mooie rit langs de kust in de planning met een bezoek aan de schitterende stad Brugge. Ik had alles goed berekend met de werkelijk nog af te leggen kilometers en het aantal te verwachten kilometers volgens de meter in de auto. 

Na in Brugge nog een stadsrondvaart te hebben gedaan in een geweldig restaurant terechtgekomen en daar een werkelijk fantastische Côte De Os te hebben geconsumeerd zijn wij terug gaan rijden naar Nederland. Veel slecht weer gehad met giga regenbuien maar het autootje hield zich uitstekend. 

Steeds dichter bij Den Haag komende bleek het aantal aangegeven kilometers met het werkelijke nog te rijden aantal kilometers toch niet met elkaar overeen te komen waardoor we bij het benzinestations vlak voor de afslag Den Haag-Zuid, toch nog even een kopje koffie moesten nemen en daar de VW e-UP aan de snellader moesten hangen. Dus ook deze nieuwe ervaring hebben we kunnen bijschrijven.

Kort samengevat een uitstekende eerste kennismaking die zeker tot een vervolg gaat leiden en ook de groepsapp zijn nut heeft bewezen! 🙂 

ALGEMENE INFO AVOND

ALGEMENE INFO AVOND

Wist je dat een auto gemiddeld 95% van de tijd stil staat? Zonde van je geld én de ruimte in de straat. Je kunt ook auto’s delen met buren. Ontdek er alles over op onze algemene (online) info avond!

 

Wat kom je te weten op de algemene info avond?

  • Het verschil tussen lenen, huren en delen. Kun je niet wachten? Lees onze blog ‘Delen is niet huren’.
  • Hoe leuk autodelen is.
  • Hoe makkelijk autodelen is.
  • Hoe goedkoop autodelen is.
  • Hoe DEEL werkt.
  • Hoe het eraan toe gaat in de buurtcoöperatie in jouw Haagse wijk.
  • Hoe je zelf een buurtcoöperatie kunt opzetten.

 

Wat is handig om van tevoren te doen?

Onze Ritanalyse invullen. Die is echt heel leuk om te doen. Bekijk ‘m hier.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Waar kun je je aanmelden?

Je kunt je hier aanmelden. De eerste is op donderdag 18 maart en start om 20.00 uur!

 

 

BEZUIDENHOUT DEELT MAAKT VLIEGENDE START

BEZUIDENHOUT DEELT MAAKT VLIEGENDE START

Taart! In Den Haag is alweer de vijfde buurtcoöperatie van DEEL een feit. Sinds 1 februari is het in Bezuidenhout ietsje minder vol op de parkeerplaatsen, én kun je maagdelijk witte elektrische deelauto’s zien schitteren in de wijk. DEEL belde met de kersverse buurtambassadeur Lauri de Boer over deze nieuwe groep enthousiastelingen die hun buurt een stukkie mooier willen maken. En ontdekte de bijnamen van hun nieuwe auto’s.

 

Met hoeveel buren en auto’s is Bezuidenhout DEELt gestart?

We zijn nu met 29 buren. Daar leasen we 3 elektrische auto’s voor: 1 Nissan Leaf en 2 Renault ZOE’s. En… we zijn aan het pionieren: we hebben een hybride auto van één van buren die meedoet in de Probeerperiode toegevoegd aan het wagenpark. Dat is hiervoor nog niet eerder gedaan bij DEEL. Deze auto wordt gebruikt als achtervang wanneer de andere bezet zijn.

 

En hoeveel auto’s zijn er weg uit jullie Haagse wèk?

Er verdwijnen 9 privéauto’s uit de straten van Bezuidenhout. Zes huishoudens zijn al zo enthousiast dat ze direct hun auto hebben weggedaan (verkocht of naar de sloop). Die weten al dat ze na de Probeerperiode lid willen worden van de buurtcoöperatie.

Binnenkort brengen we nog 3 auto’s naar een parkeergarage. De eigenaren kunnen na de Probeerperiode de auto’s weer terugkrijgen, maar ik hoop natuurlijk dat ze na deze 6 maanden proef lid worden van de buurtcoöperatie en hun eigen auto alsnog wegdoen.

 

Waarom doe jij mee met DEEL?

Ik wil heel graag dat ‘het’ deze kant opgaat in de wereld. Dat er meer ruimte is op straat. Dat de CO2 omlaaggaat. Dan moet je er niet alleen over schrijven – ik werk in de Mobility as a Service hoek – maar er ook aan meedoen. Hoewel het goedkoper is dan zelf een auto bezitten, vind ik het kostenaspect in elk geval minder belangrijk.

 

En waarom ben je buurtambassadeur geworden?

Eerst was Rick Dopmeijer buurtambassadeur. Ik heb hem gebeld of ik kon helpen. Dan moet je denken aan flyeren, op social media berichten posten, geïnteresseerden bellen en natuurlijk zoveel mogelijk buren enthousiast maken voor  DEEL en autodelen.

Toen Rick een huis buiten Den Haag kocht, kwam deze plek vrij. Normaliter zoek ik dit soort functies helemaal niet op, maar ik wilde juist wel eens wat buiten mijn comfortzone doen, en dit ging heel natuurlijk.

 

Hoe vind je het buurtambassadeurschap tot nu toe?

Ik vind het hartstikke leuk om te doen! Tot nu toe is alles op rolletjes gegaan. Maar we zijn ook pas net op weg. We gaan vast nog wel dingen tegenkomen, maar die pak ik met frisse moed aan!

 

Waarom leeft DEEL zo in Bezuidenhout?

Ik denk met stip op 1 vanwege de parkeerdruk. Die is hier heel hoog en mensen hebben daar echt genoeg van. Bovendien komt de Tweede Kamer hier tijdelijk naartoe en zal het aantal inwoners in de wijk de komende jaren bijna verdubbelen! Hoewel het met corona nu wel meevalt, wordt de druk hier binnenkort dus nóg hoger.

Daarnaast merk ik in de groep dat buren meedoen aan DEEL om meer aan duurzaamheid te kunnen bijdragen. En door het voordelige kostenplaatje natuurlijk. Wat ik ook zie is dat weinig mensen elkaar kennen, maar wel al een tijd in Bezuidenhout wonen en begaan zijn met de buurt. Dat heb je echt nodig om aan autodelen te beginnen.

 

Hoe bevalt de Probeerperiode tot nu toe?

Er is heel veel enthousiasme. In de Whatsapp-groep wordt veel gedeeld over de bijzonderheden van de auto’s. Onze wagens hebben zelfs namen gekregen! De Nissan Leaf heet Lief en de Toyota heet Wally (founder van DEEL heet Walter, red.).

De meeste mensen wisten niet veel van elektrisch rijden af. De beheerders van de auto’s – ook mensen uit onze groep – hebben daarom bij de start een lesje gegeven. Daar kwamen veel buren op af. En de autotip video’s van DEEL die je in je eigen tijd kunt bekijken zijn ook echt een uitkomst. Trouwens, ik kreeg net een app dat de ZOE in elk geval als een zonnetje rijdt!

 

Wat verwacht je van Bezuidenhout DEELt na de Probeerperiode?

Ik denk dat we na dit halfjaar nog veel potentie hebben om te groeien. Ik verwacht zelfs dat we 6 tot 8 elektrische auto’s kunnen gaan leasen, en zo dus veel meer benzineauto’s hier van de straten halen.

 

DEEL is er om ruimte te maken voor mooie dingen in je buurt. Wat zou je willen doen met de ruimte die vrijkomt in Bezuidenhout?

Stoepranden! En ik zou graag willen dat er echt parkeerplekken weggaan. De druk is nu zo hoog dat de parkeerplekken die vrijkomen (omdat we auto’s weghalen) ook zo weer opgevuld worden. Daarom zie je nu nog geen duidelijk resultaat.

Dus als we het voor elkaar krijgen dat die parkeerplaatsen uiteindelijk ook echt een andere bestemming krijgen, zoals een buurttuintje of een hinkelbaan, zou dat echt fantastisch zijn. Zo krijgen we in Bezuidenhout meer straatcultuur. Van die bankjes op de stoep waar je lekker in de zon met je buren op borrelt terwijl de kinderen buitenspelen. Dat lijkt me leuk!

 

Meer weten over Bezuidenhout DEELt?