3 DOELEN VAN DE WETHOUDER VAN MOBILITEIT & CULTUUR

3 DOELEN VAN DE WETHOUDER VAN MOBILITEIT & CULTUUR

LEVEN! Magazine Den Haag #45 is uit. Hierin vind je een mooi interview met “onze” wethouder Robert van Asten, die van Mobiliteit en Cultuur. Uit het artikel blijkt dat DEEL-oprichter Walter de Haagse Favoriet(e man) van Robert is. Maar waarom eigenlijk? Ontdek 3 doelen van de wethouder die ook onze doelen zijn…én waarin we slagen.

1. Minder auto’s op straat

Robert van Asten trof in Den Haag een stad vol auto’s en ziet veel mogelijkheden om daar verandering in te brengen. Wij ook. Er zijn veel te veel auto’s. En vaak staan ze 90% van de tijd geparkeerd. Zonde van de kostbare ruimte in de nauwe Haagse straatjes!

Maar hoe laat je die auto’s verdwijnen? Ons tovermiddel hiertegen is… ze weghalen uit de wijk. Ja, zo makkelijk is het. Kom je bij DEEL dan doe je je eigen auto de straat uit en deel je een aantal auto’s samen met je buren, zoals deze elektrische wagens.

Zo heb je al gauw met 25 huishoudens maar 5 auto’s. Dat scheelt een hoop (parkeer)ruimte. En omdat ze veel efficiënter worden gebruikt – dus veel minder stilstaan – is er vaak nog meer parkeerplek in de wijk. Zo profiteert iedereen in de buurt van DEEL!

Je hoeft natuurlijk niet meteen je auto weg te doen. Tijdens de Probeerperiode parkeren we ‘m veilig voor je in een garage van de gemeente en als je na 6 maanden niks anders meer zou willen dan het gemak van DEEL, dan zorg je ervoor dat ‘ie een andere eigenaar krijgt. Of naar de sloop gaat. 🙂

Benieuwd hoe het er uitziet, minder auto’s op straat? Bekijk hieronder ons filmpje i.s.m. de gemeente Den Haag.

 

2. Minder de auto gebruiken

De wethouder voor D66 ziet graag dat we voor kortere afstanden de fiets, de benenwagen of het OV gebruiken. En laat dat nou nét een effect van DEEL zijn: omdat je samen met je buren een aantal auto’s bezit, denk je beter na over of je de auto echt nodig hebt (of dat je ook met de fiets kunt bijvoorbeeld). 

Dit is overigens niet alleen iets dat we van mensen uit de buurtcoöperaties die we helpen opstarten horen. Dit zien we terug in de getallen. Zo moeten mensen voordat de DEELnemen eerst een ritanalyse doen (wanneer, hoelang en hoever ze de auto willen gebruiken). Op basis daarvan wordt hun maandelijkse voorschot berekend voor ’t gebruik. Vaak blijkt dat ze die veel te ruim inschatten, en dat DEELnemers dus bij de halfjaarlijkse verrekening geld terug krijgen!

 

3. Auto nodig? Dan een deelauto

“En als je echt een auto nodig hebt, kies dan voor een deelauto,” vertelt Robert in het interview. Dat vinden wij ook. Maar dat vínden we niet alleen: met inmiddels 4 buurtcoöperaties in de hofstad en nieuwe in andere wijken én verschillende steden als Utrecht, Rotterdam en Amsterdam fiksend, boksen we dat ook voor mekaar. Met écht delen. Dat betekent dat je dus niet een auto huurt – zoals vaak en onterecht wordt gezien als deelconcept – , maar zélf samen eigenaar bent. De juiste vorm daarvoor is in een buurtcoöperatie, die wij met jou helpen opzetten in je wijk.

 

We lezen in LEVEN! dat Robert van Asten gaat verhuizen naar de Bloemenbuurt. Leuk! Dan zal een DEEL Probeerperiode in die wijk vast niet lang op zich laten wachten! 😉 Benieuwd naar het hele interview met de wethouder van Mobiliteit & Cultuur? Bekijk deze hier.

 

Foto credits: Pascale van Reijn, LEVEN!

 

ALTERNATIEVE MOBILITEIT IN HAAGSE HOOGVLIEGERS

ALTERNATIEVE MOBILITEIT IN HAAGSE HOOGVLIEGERS

Walter Dresscher werd geïnterviewd door Petra Hiemstra van Haagse Hoogvliegers over het onderwerp Ministerie voor Alternatieven. Dat werd een mooi en lang stuk. Lees hieronder het gedeelte over alternatieve mobiliteit.

2. Alternatieve mobiliteit – in 2 uur naar Beijing met de ET3

De komende tijd zal van ons vragen dat we ons opnieuw leren verbinden met en verhouden tot de manier waarop we ons verplaatsen, zoals Anouschka al zei. Mobiliteit is een basisbehoefte en zou ook een basisrechtmoeten zijn.

Als we denken vanuit bestaande systemen, dan gaan we al ons geld inzetten op het ontwikkelen en aanschaffen van stille en schone auto’s, trams en vliegtuigen. Dat is zeker een stap vooruit en vraagt nauwelijks aanpassing van ons gedrag. Echter, dan gebruiken we nog steeds méér materialen dan nodig, wetende dat de meeste auto’s 23 uur per dag stil staan en zo veel meer kostbare ruimte in beslag nemen dan nodig! Zonde! We kunnen zéker met 40% minder parkeercapaciteit toe, berekende Deloitte.

Ook de relatief lompe hyperloop die al in enkele van deze verhalen genoemd werd, voldoet niet aan de natuurlijke behoefte van de mens om voor de deur in te stappen en zelfstandig naar de gewenste bestemming te reizen. Bovendien heeft Elon Musk er belang bij om de komende 20 jaar nog heel veel auto’s te verkopen, om ons daarna naar Mars te laten verhuizen in zijn raketten.

Is er een alternatief? Ja dat is er. Het is een transportnetwerk dat gebruik maakt van vacuüm buizen. Het is ontwikkeld door uitvinder Daryl Oster en heet ET3, (Evacuated Tube Transport Technologies). In zo’n buis bestaat vrijwel geen luchtweerstand. Er is ook geen wrijving van wielen, omdat de capsules zweven op een magnetisch systeem. Eenmaal afgevuurd blijven ze makkelijk op snelheid, als een raket in de ruimte. Dan kun je in theorie in twee uur in Beijing zijn!

Stel dat we op basis van ET3 heroverwegen hoe mobiliteit er uit kan zien, dan zou het ET3 netwerk van iedereen moeten zijn. Je wilt immers niet dat je qua vervoersysteem afhankelijk bent van rijke mensen of buitenlandse partijen. Je wilt een onafhankelijk systeem, dat gedragen wordt door het collectief.

Zo’n collectief mobiliteitssysteem biedt zoveel kansen! Immers: als we het systeem samen ontwikkelen, bouwen en betalen, dan is het in ieders belang om dat zo slim en efficiënt mogelijk te doen. Dan zal de stabiliteit hoog zijn en de kosten voor transport en vervangingsonderdelen laag. Dan zijn we als volk allemaal aandeelhouder en samen verantwoordelijk.

In Den Haag ben ik zelf met mijn gezin en buren een mobiliteitscoöperatie gestart. Een groot succes – en dat is logisch – want vanuit onze boerentraditie zit het vermogen tot coöperatie ons in het bloed. Wij doen, als gezin, alles op de fiets. En als het nodig is gebruiken we een auto die bij onze wensen van dat moment past. Die leasen samen met onze buren in de buurcoöperatie Bomenbuurt Deelt. Zo creëren we actief meer ruimte voor meer ‘duurzaam fraai groen’ én een rijk leven in de onze stadsbuurt. Heel fijn. Op straat én op hoogte!

ANNE&MAX VERSUS DEEL

ANNE&MAX VERSUS DEEL

Wij doen auto’s, zij doen koffie. Verder kunnen onze werelden niet uit elkaar liggen, zou je denken. Toch hebben DEEL en Anne&Max Fahrenheitstraat Den Haag – méér gemeen dan je denkt, schrijft eigenaar Michael Juten.

De ochtenden zijn steevast hetzelfde. Tussen 8.15 en 8.45 uur is het een drukte van jewelste rondom mijn zaak in het winkelgebied van de Fahrenheitstraat. Rennende ouders met steppende kinderen op weg naar een van de vele scholen in de wijk. En auto’s die voor het irritantste stoplicht richting de Laan van Meerdervoort staan. 

Op zo’n moment maak ik een medium haverlatte 2 go en gaan mijn croissantjes als warme broodjes over de toonbank op weg naar kantoor. Maar er zijn ook genoeg mensen die eerst hun handen desinfecteren en daarna gaan zitten met een krant of met z’n twee voor een ontbijtje, terwijl de wereld verder raast. 

Dat is mijn wereld. Koffie, rust, goeie gesprekken en lekker eten. Wat dat met DEEL te maken heeft? Vorig jaar mocht ik gastheer zijn van hun allereerste info avond. In mijn zaak leerden buren elkaar en het concept van DEEL kennen. Terwijl founder Walter Dresscher over DEEL stond te vertellen en ik iedereen van drankjes voorzag, luisterde ik ook naar z’n presentatie en realiseerde me dat onze doelen vrijwel identiek zijn.

We maken ruimte voor mooie dingen

Ik bied met mijn zaak een mooie en fijne huiskamer voor mensen in deze woon/winkelwijk. Zodra ze binnenkomen of op m’n terras gaan zitten, zie ik die schouders naar beneden zakken van ontspanning: men voelt zich fijn hier. Dat is waar ik het precies voor doe.
DEEL helpt buren met autodelen, maar dat is slechts het middel. Zij willen ruimte maken voor een mooi leven in de buurt. Door autodelen heb je veel minder auto’s nodig, waardoor op die vrijgekomen parkeerplekken iets moois kan komen, zoals bloemen… of een plek voor een leuk terras 🙂

We verbinden de buurt

Mooie dingen doe je natuurlijk het liefst samen: Anne én Max. Samen een taartje eten, een werkoverleg hebben of aan de praat raken met degene aan het tafeltje naast je. Ik zie dat zoveel gebeuren in mijn zaak. DEEL zorgt ook voor verbinding. Samen een buurtcoöperatie starten om te autodelen is niet niks. Je hebt vertrouwen nodig in je buren om zoiets van de grond te krijgen. DEEL begeleidt dat proces. En het mooie is, door zo’n verbinding kunnen er ook andere initiatieven ontstaan buiten het autodelen in de buurt. En dat zie je hier in de Bomenbuurt al gebeuren.

We verduurzamen de wijk

Bij Anne&Max willen we gasten duurzaam voeden, achter elk product zit een mooi verhaal. We houden van bio, eerlijk, lief en echt. DEEL is misschien niet zo eetbaar, maar wél duurzaam. De meeste “autodeel-initiatieven” gaan niet over delen maar over huren. Zo krijg je juist méér auto’s in de straat. DEEL deelt écht. En daarom zijn ze ook non-profit 🙂

Vandaag is een bijzondere dag; DEEL heeft wéér een avond gepland bij mij. Maar dit is geen info avond, dit is het Tekenfeestje. De Bomenbuurt buurtcoöperatie gaat na een probeerperiode van een halfjaar die DEEL heeft begeleid nu écht zelfstandig worden. En daar horen natuurlijk bubbels bij. Proost!

Benieuwd hoe DEEL precies werkt?

DELEN IS NIET HUREN

DELEN IS NIET HUREN

Boormachines, huizen, kleding en zelfs eten: zo’n beetje alles wordt tegenwoordig gedeeld. Maar is dat wel écht delen?   

We zijn in een tijd beland waarin delen hot is. We willen niet meer die handige rijstkoker alleen voor onszelf houden, want we zijn erachter gekomen dat ‘ie alleen maar ruimte in beslag neemt in je keukenkastje, terwijl hij maar 3 keer per jaar gebruikt wordt. Nee, we willen de spullen die we gebruiken zo optimaal mogelijk benutten. En daarom willen (en moeten) we dit samen met anderen doen.

Delen is het nieuwe hebben

De trend van de deeleconomie is in zoveel opzichten een succes. Het maakt dingen goedkoper, geeft meer ruimte, zorgt voor een zo optimaal mogelijk gebruik en daardoor zijn er minder spullen nodig – en dát draagt bij aan een beter milieu.

Bedrijven pikken graag een graantje van mee van deze ontwikkeling. Daarom doken de laatste tien jaar deelplatforms als paddestoelen uit de grond. Sommigen met zoveel succes, dat ze door de overheid aan banden werden gelegd, zoals een Airbnb. Maar als er zoveel geld aan wordt verdiend, is het dan wel écht delen? Je raadt het antwoord al: nee dus.

 

Wat is delen niet?

Delen heeft van oorsprong een andere betekenis dan waarvoor delen nu vaak wordt gebruikt. En die originele betekenis willen we graag weer onder de aandacht brengen, want die is zóveel mooier.

Nagenoeg alle voorbeelden uit de deeleconomie zijn namelijk huurconstructies. Er is een partij – een bedrijf of een particulier – die een product bezit en deze vervolgens voor een vergoeding door een ander laat gebruiken. Dat heet huren. En als er geen vergoeding tegenover staat is het lenen.

Wat is écht delen dan wel?

Delen heeft andere consequenties en een positievere uitkomst dan huren. Delen kun je alleen als je hetgeen wat je deelt ook samen bezit. Eigenaarschap is er dan ook onlosmakelijk mee verbonden. Delen is iets wat je samen doet en waar je sámen de spelregels bepaalt. Net als bij trouwen! 🙂

Meer weten over delen? Bekijk deze pagina

De voordelen

De voordelen van delen zijn eindeloos. Maar laten we de belangrijkste voor je op een rijtje zetten:

  1. Delen is goedkoper dan huren
  2. Delen is goedkoper dan iets in je eentje hebben
  3. Delen zorgt voor meer ruimte (voor leuke dingen)
  4. Delen geeft je een goed gevoel!!

Delen is wel ingewikkeld. Want om samen iets te hebben moet je dus samen eigenaar zijn, zoals bij autodelen. Benieuwd hoe wij je hierbij – zonder winstoogmerk – kunnen helpen?

ONZE MISSIE GAAT VIRAL

ONZE MISSIE GAAT VIRAL

Ons filmpje van een Haagse straat die wél leefbaar is ging afgelopen zondag viral. Op Twitter is’ie 80.000 keer en op LinkedIn 35.000 keer gezien, and counting. @fietsprofessor Marco te Brömmelstroet deelde onze post waarop gigantisch veel reacties kwamen. Ja, de professor in Urban Mobility Futures aan de UvA heeft veel bereik, maar waarom gaat nou net ónze missie de wereld over?  

Iedereen kent een straat die er uitziet zoals de straat uit de animatie. En iedereen kan zich voorstellen hoe het is om daar doorheen te fietsen of te wandelen: onveilig, smal en druk. Maar wat we niet zo snel zien is hoe het anders kan. En dat biedt de video: perspectief.

We leven ons leven in de drukke stad. We bewegen voort over de paden die de gemeente voor ons bedenkt. We steken over op het zebrapad dat is geschilderd, spelen op het pleintje dat daarvoor is bestemd en zetten onze fiets op een stoep tegen een lantaarnpaal, omdat de nietjes vol zijn. We nemen voor lief, omdat ‘het nou eenmaal zo is’ en ‘je er niks aan kunt veranderen’. Toch?

 

 

 

De kracht van verbeelding

 

Het filmpje bestaat al een tijdje maar spreekt nog steeds ontzettend aan, zo blijkt uit de honderdduizend views op social. Dat komt omdat de video het bewijs is dat het wél anders kan. Door de huidige situatie en een nieuwe toekomst letterlijk te zien, worden we geprikkeld om ons eigen leven te fantaseren in die andere werkelijkheid. Dat is de kracht van de verbeelding. 

Maar dagdromen eindigen altijd in de realiteit; we kunnen immers niet blijven zweven. En vol inspiratie komen dan vanzelf de vragen: hoe kunnen we het morgen beter en mooier doen? Wat moet ik daarvoor doen en laten? En is dat mogelijk? Meer dan je denkt. 

Net als dat hondenpoep op de stoep écht uitgebannen kan worden, kan de straat ook anders ingedeeld. Zodat onze kinderen genoeg ruimte hebben om te stoepkrijten voor de deur, er meer groen is en fietsen een eigen parkeerplek hebben. Maar dat kan maar op één voorwaarde: als we bereid zijn daarvoor andere keuzes te maken.

 

Andere keuzes maken

 

DEEL is het middel om de missie van De Natuurlijke Stad te bereiken: meer ruimte maken voor een mooi leven in je buurt. Dat doen we door het grootste object uit de straat – geparkeerde auto’s – te verminderen met autodelen. Dus geen huur of lenen, maar écht autodelen. En dat kan alleen als de auto’s van jou en je buren gezamenlijk zijn. 

De animatie geeft een inkijkje in een hoopvolle toekomst. En dat willen we massaal zien, zeker in deze tijd waarin we aan onze buurt zijn vastgebonden en ons beseffen in wat voor een garagestraat we leven. Want auto’s staan nu meer stil én in de weg dan ooit tevoren. En daar kunnen we dus iets aan doen. Na het besef is de volgende stap voor ons verandering van gedrag. En daar helpt DEEL heel graag bij.

 

Benieuwd hoe we dat doen?